شباب اريد اخد رايك … دلوقتي انا لاحظت ف الحلقه ال7 لما الاستاذ قلب الشرح بالانجليزي بدون ترجمه لما كنت بسمع للمتحدث ثم الاستاذ يشرح لاحظت انه مش بفهم كل كلامه وبمميز كلام ولا كلام لا بس لما الاستاذ حط subtitle ورجعت سمعت كلام المحدثه ميزت الكلمات االي مسمعتها كويس وهكذا الموظوع لقيته بيتكرر لما بشوف ريلز بدون subtitle مش اميز غير كلمات مفرده لو فيه بميز الكلام بنسبه 95 ف الميه هل ده عادي وهل هيتحل مع الوقت
وشكرا شكرا جدا لدعمك وتعاونكم
إعجابَين (2)
اول حاجه ان الشباب ده كلمه عاميه وتحمل معني الاتنين انا بعمر الشباب وانتي بعمر الشباب وهكذا… الشباب تعني افضل فتره من عمر الانسان في عميتنا … بيكفي اقناع ههه المهم اعتبريها ما موجوده الاهم ممكن الاجابه من فضلك
3 إعجابات
اول شي الريلز مضر وما رح تتعلم منه انصحك تاخذ حلقة 5 دقايق مع المستر أفضل من ساعتين ريلز
ثاني شي اكيد طبييعي انت راجع الحلقة مرتين 3 وشوف بعدين رح تكون سهلة عليك
إعجاب واحد (1)
هههههههه
بتتنمري على حالك
إعجاب واحد (1)
ايوة عشان يتعلم المرة الجاية يقول يا شباب ويا بنات ، او يا جماعة.
اما بقى ان جينا للحق هنلاقى ان القرآن الكريم معظم الوقت بيوجهلنا الكلام بصيغة المذكر زي {وما يدريك لعل الساعة قريب} (الشورى:17) ، {كلا إنها تذكرة * فمن شاء ذكره} (عبس:11-12) ، كالآيات التي جاءت بلفظ : (يابني آدم) ، و (يا أيها الذين آمنوا) .
وقيل في ذلك👈🏻فلا شك أن مخاطبة الرجال والنساء بصيغة واحدة تعمهما جميعا هو الأبلغ والأفصح .
وقد اتفق العرب الذين نزل القرآن بلسانهم - على مخاطبة الرجال والنساء مجتمعين بصيغة المذكر لا المؤنث .
قال الشيخ المفسّر محمد الأمين الشنقيطي رحمه الله تعالى :
" وقد أجمع أهل اللسان العربي على تغليب الذكور على الإناث في الجموع ونحوها ، كما هو معلوم في محله " انتهى من " أضواء البيان " (6 / 637)
وإنما فعلت العرب ذلك ، لخفة المذكر عندهم على المؤنث ، وتقدمه عليه في لسانهم .
قال سيبويه رحمه الله ـ “الكتاب” (1/22) ـ :
" واعلم أن المذكَّر أخفّ عليهم من المؤنّث لأنّ المذكر أوّل ، وهو أشدُّ تمكنا، وإنّما يخرج التأنيثُ من التذكير. ألا ترى أنّ " الشيء " يقع على كلَّ ما أخبر عنه من قبل أن يُعْلَم أذكرٌ هو أو أُنثى، والشيء ذكر" انتهى .
ثانيا :
أنّ هذا هو الموافق لعقيدة الإسلام في أصل الخليقة وبدايتها ، أنّ النساء تبع للرجال .
قال الله تعالى : خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا الزمر/6 .
فكما كانت المرأة تبعا للرجل في الخلقة ، ناسب أن تكون تبعا له في الخطاب الشرعي .
(وده للعلم فقط مش اكتر )
6 إعجابات
@Eman18 اللي لاحظته ف تجربتك الاخيره ف سماع الفيديوهات الانجليزي الجديده عليكي وكذلك ف كورس الاسماع انه لما ضيفتي الsubtitle هو اللي فرق ولما اتعودتي شيلتيه اصبح انه اتخيلتي الsubtitle ف دماغك لانه اترسخ وف كل مره اعاده الدماغ بيحاول يفسر المبهم فهتكتشف جديد ويترسخ اكتر عشان كده التكرار كتير يفيد والصوت من غير تفسير احرف تراها العين او يرتبط بحاجه ف الدماغ… انا كنت اقصد او متخيل انه لما اسمع فيديو بدون subtitle وبدون ترجمه هفسر الكلمات لكن اتضح انه كلنا بدون subtitle وتالف الكلمه ونطقها والcontraction وال spelling كذالك مش هتفسرها … هل استنتجاتي صحيحه ولا لا:joy: @mohamed_Ibrahim
@FatmaHassan شاركوني رايكم
إعجابَين (2)
انا مش فاهمة ليه مشكلة حضرتك بالظبط ؟
بس لو مشكلتك انك لا تميز المحادثة في اول مرة تسمعها فيها وهكذا في كورس الاستماع ، فده طبيعي جداً ، لانها اول مرة وللسبب ده بنكرر الحلقات لحد ما بنعرف نميز الاصوات بشكل كويس بحيث لو اتكرروا في اي فديو تاني نعرف نميزهم بردو.
ولو جيت تاخد الفديو تاني وبردو معرفتش تميز الكلام يبقى لازم تكرره اكتر من مرة لحد ما يثبت عندك وكل شخص مميز في شيء وعنده قدرة على الاستيعاب معينه فمتقارنش نفسك بحد ، واستمر في اعادة الاجزاء اللي لسه مش بتتقنها ، وفي نفس الوقت لا تستبق الاحداث بمعني انك في المستوي الاول واكيد لسه في حاجات كتيرة مدرستهاش فاكيد طبعاً مش هتتعرف على كل الكلام من دلوقتي وركز في المنهج بتاع المستوى الاول بس واطلع السلم درجة درجة ومتستعجلش كل حاجة هتدرسها بس في وقتها.
إعجاب واحد (1)
تمام شكرا انا كنت استنتجت شي من التكرار الا هو بدون تكرار ولا معرفه مسبقه للكلمه وشكله ونطق عمرك ما هتعرف تميزها ده كان سؤالي هل صح استنتاجي؟! و هنا اهميه التكرار انه يرسخ الكلمه من حيث صوتها وطريقه كتبتها بمعنى تاني اخر انه لو سمعت كلمه جديده ف فيديو ما خارج الكورس وانا مش عارف معناها ولا طريقه كتبتها فمش هتعرف تميزها ولا تعرف تكتبها ده نفس سؤالي السابق لكن بشكل مختلف؟! انا كنت مفكر العكس واني عندي مشكله ان هيا بمجرد اسمع الكلمه هكتبها واميزها و انطقها وممكن اعرف
معناها من السياق لكن ع ارض الوضع ده مش بيحصل ؟!
ملحوظه اخيره انا كنت مفكر انه لما اسمع اي فيديو للاستاذ مره او اتنين هيبقا خلاص ختم اللعبه واخدت الاستفاده 100 ف الميه اتضح من الحوار معكم انه لازم اكرره ف اوقات مختلفه كذا مره عشان يترسخ وكل مره هستكشف معلومه جديده او تربطها ف دماغك بربط اسهل بحيث مش تنساها مش صح كده؟!!