سؤال وجواب في المستوي الأول

أستاذ ابراهيم عادل أنا حصل عندي لبس في حلقة الصوتيات رقم 11 من المستوي الأول دلوقتي حضرتك قولت إنه
Le
لما بتيجي في أخر الكلمة وبيكون قبلها صوت
Short vowles or long vowles
القاعدة دي في صوت
Le بس
ولا بشكل عام
علشان حضرتك جيت في نفس الحلقة قاعدة
ed
وقولتلنا كلمة
Buzzed وشرحتلنا نفس القاعدة الي فوق ممكن توضيح الجزئية دي

@Ibrahim
:face_holding_back_tears: استأذ ممكن حضرتك تشوف سؤالي

لا أتذكر ان الأستاذ شرحها مع صوت تاني غير
le

بس انا فاكر ان كلمة
Buzzed
ظهرت لما درسنا الأصوات المختلفة عند إضافة
d/ed
بتاعة الماضي وانها بتعمل صوت
d
لو الصوت
Voiced
وبيعمل ذبذبة في الأحبال الصوتية وهكذا
أتمنى أكون أفدت حضرتك :blush:

إعجاب واحد (1)

لا هي كانت مثال والاستاذ شرحها بنفس طريقة صوت
Le
كانت في نفس الحلقة11 من الصوتيات
قال هنا صوت ذات مقطع قصير حرف
U
وعلشان كدة أضفنا
Zz مرتين
بس هنا كنا بنكلم في صوت حرف
ed
مش
Le

إعجاب واحد (1)

اه الكلمة اللي كانت موجودة كانت
Puzzle
وليست
Buzzed
وفي نفس الدرس ظهرت
Buzzed
مع
Voiced, voiceless letters
تمام كده؟ لو فيه حاجة تاني قولي بحب المناقشات زي دي😁

طب ايه الفرق كدة كدة استاذ ابراهيم عملها بنفس قاعدة
Le
وبردو في الكتاب مكتوبة مع
Le
ومع
ed
هات الفيديو عند الدقيقة 18:20


:تمام يا صديقي، فيه صوتين ظهرو في الدرس
le, ed
صوت ed:
اتكلمنا فيه على انه ممكن يبقا
id, d, t

اما صوت le:
بعد ما اتكلمنا عن نطقه اتكلمنا عن مضاعفة الحرف قبله وعلاقته بطول الصوت المتحرك قبله

يعني هما صوتين مختلفين في جزئين مختلفين في الفيديو وان كان الكتاب مش موضح النقطة دي

والدليل اننا بنقول
Lived
مش
Livved

أنا فاهم إنهم صوتين مختلفين بس في صوت حرف
Le
ليها قاعدة
الأستاذ شرحها بطريقة
وصوت حرف
ed
ليها قاعدة والأستاذ شرحها

ولكن في كلمه
Buzzle
قاعدة
Le
موجودة

في كلمة
Buzzed
الاستاذ استخدم قاعدة
Le بردو

مش المفروض انه قاعدة
Le
تطبق مع الكلمات الي بتنتهى بحرفين
Le
زي ما الأستاذ شرح

@Ibrahim ممكن حضرتك تشوفها يا مستر ابراهيم

بص يا نجم دي حاجة اسمها نهايات او
Suffixes (ed - le)
دي كلها ليها القاعدة اللي مستر ابراهيم قال عليها
Short vowel - long vowel
بس خلي بالك مكتوب في الملخصات مقطع الكلمة مش الحرف مقطع الكلمة كله يعني مثلا

(Single) vowel here is (i)
وهو هنا قصير بس بص لمقطع الكلمة كله طويل
(i-n-g)
مش هينفع نضاعف الحرف علشان هتبقي طويلة جدا نفس فكرة بتاعت صفة المقارنة ذات الاكثر من مقطعين مينفعش نقول
Beautifuler
المفروض نقول
More beautiful
علشان الكلمة اكثر من مقطع هما قاعدتين مختلفين شوية بس نفس الفكرة فاهم حاول تقرأ اكتر عن النهايات دي علي النت

إعجاب واحد (1)

أنا فاهم إنها مقطعين بس هنا أستاذ ابراهيم استخدم قاعدة
Le
مع صوت حرف
ed
فا أنا متغلبط

المستر مستعملش قاعدة
Le
مع قاعدة
ed
الفعل نفسه اسمه
Buzz
والماضي بتاعه
Buzzed
ونطق المقطع
ed
هنا هو (د)
لم يتم ذكر ان التضعيف جاء بسبب قصر صوت حرف
u

هات الفيديو عند الدقيقة 18:20

قمت بمراجة الفيديو وبناء علي هبد مدروس :grin: -فلا تأخذه وأنه صحيح وقم بالبحث أيضا- قد قمت باستنتاج وهو أن تكرار الحرف يكون لعدة أسباب منها أن الصوت قصير عند إضافة النهايات فتضعيف الحرف لا يقتصر عند إضافة “le” بل وأيضا عند إضافة “ed” و “ing” مثل “stopped-running” فهذه قاعدة عامة لا تقتصر علي إضافة “le”

لا قاعدة ing دي لوحدها وليها كذا شكل موجودة في كورس القواعد
كنت عايز أفهم لما بنضاعف الحرف لما يكون الصوت قصير بنضاعف الحرف الي قبل الle بس ولا في حروب تانية ليها نفس القاعدة أنا عرفت قاعدة ing لما بنضيفها بنعمل ايه بس الجزئية بتاعة الصوت القصير والصوت الطويل في حرف le و ed ملغبطاني