لي مافيش فعل مساعد بعد why
لأن why هنا مش بمعنى السؤال
جملة that is why
بمعنى: ولهذا السبب كذا كذا
الجملة اللي بتبدأ بـ “That is why” دي تعبير ثابت في الإنجليزي، ومش محتاج فعل مساعد بعدها علشان “why” هنا مش بتيجي في صيغة سؤال. الجملة دي بتستخدم عشان تشرح سبب معين أو تقدّم نتيجة. فبيكون تركيب الجملة كده:
- That is why + جملة فعلية
- زي مثال: “That is why some people want to own one.”
فالفعل المساعد مش ضروري هنا لأنه مفيش سؤال، هي جملة تفسيرية.
عشان هنا احنا مش بنسأل، ونقدر نعمم الكلام على باقي ادوات الاستفهام
I don’t know where they went.
I don’t know how he did the homework.
I want to know what he said.
فهنا طالما انا مش بسأل الجملة بتيجي في شكلها الطبيعي ولكن اذا كنت بسأل: ففي اللغة الإنجليزية بنعمل تغيير في الجملة عشان نعرفك انها سؤال وهي تقديم الفعل المساعد
عايز اعرف ليه الحمله التانيه اتكتب كده وليه مش
It is twenty to seven
مش مفروض بعد 30 بستخدم to مش past؟
أنا سألت في الموضوع وبرضو بحثت
لقيت أنه ٢:٣٠ بيقولوا
Half past two
ولو ٢:٣١
Twenty-nine to three
مش عارف ليه الأستاذ كتب كدا، هل هو مفتوح ولا فيه حدود
أنت عندك حق، القاعدة العامة بتقول إنه بعد الدقيقة 30 في الساعة بنستخدم “to” مش “past” عشان نعبّر عن الوقت اللي باقي على الساعة الجاية. وده بيوضح ليه بنقول “It is twenty to seven” لما يكون الساعة 6:40، لأن لسه 20 دقيقة وتبقى الساعة 7.
أما قبل الدقيقة 30، بنستخدم “past”، زي “It is twenty past six” لما تكون الساعة 6:20.
في المثال اللي إنت كتبته، “It is twenty to seven” صح لأنه بيوصف الوقت اللي باقي على الساعة 7 (6:40).
أنا قرأت تعليق للأستاذ إبراهيم تحت الفيديو يقول فيه أن الطريقتين صح و شائعين الاستخدام .
تمام والمثال اللي الاستاذ كتبته ده كده يعتبر غلط ولا ايه؟
تمام كلام مظبوط يعني المثال اللي في الصوره ده غلطه من المستر ولا ايه؟
أخونا زكي قال إن الأستاذ قال في تعليقات الفيديو أن الطريقتين شائعتين وصحيحتين
ثواني بس انا مش بعترض علي دي انا شايف الجمله التانيه دي غلط اصلا فانا عايز افهم ازاي
هو مفروض past دي قبل 30
فانا لما اكتبتها
اول طريقه هتكون
It is six forty
والتانيه لو عايز اقول 7 الا تلت هتكون
It is twenty to seven
انا مش فاهم بقا it is forty past six دي ازاي فياريت شرح ليه لو هي صح؟
الطريقتين صح أنت بحاجة أن تعاود الدرس أكثر من مرة بتركيز ثم تتدرب عليه كثيرا جدا لكي تصبح الطريقتين منطقيتين بالنسبة لك ولا تدخل علي الدرس الذي بعده قبل أن تتقن هذا الدرس . أنا هكذا فعلت .
الواضح يا أخي على حسب كلام الأستاذ إبراهيم عادل
أنه يمكنك استخدام past و to في أي وقت وليس لهما حدود
يعني مش عند ٣٠ دقيقة بنستخدم past، لأ ينفع بعد ال٣٠ دقيقة كمان
ومش بعد ال٣٠ دقيقة بنستخدم to، لأ ينفع نستخدمها قبل ال٣٠ دقيقة
يعني الموضوع مفتوح وليس لهما حدود
يعني أقدر أقول ٣:٠١
It’s fifty-nine to 4
لكن أعتقد يعني أن الأفضل نلتزم بحدود ال٣٠ دقيقة