هل قام الاستاذ بشرح باقي حروف الجر ام لا لاني لا اجد شرحا ل of و لا اريد البحث في مصادر اخرى لانها غير موثوقة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أسألك سؤال هل واحنا صغيرين حد علمنا شرح من - على - إلى - في - إلخ إلخ إلخ
واللا كنا بنعرف نتكلم بيهم قبل حتى مندرسهم في المدارس
الإجابة: أكيد كنا بنتكلم بيهم زمان من غير ما نفكر قبل الدراسة كمان فبنقول مثلا:
هاخد الجبنة من الثلاجة
متحطش الكباية علمكتب
هتلاقيها في الصالة
كل دي أمثلة عامية أكيد الطفل بيستخدمهم كل يوم وهوا مش عارف قاعدة حروف جر ولا حاجة.
أهو بالظبط نفس الكلام بالنسبة للإنجليزي
الأستاذ هيديك جمل كثيرة جدا فيها of ولو بتذاكرها صح الجمل هتثبت في دماغك وتركيبها مع الوقت هيكون منطقي في دماغك ومتقلقش من حاجة.
وفجأة واحدة تلاقيك كونت الجملة بالشكل ده وإنت مش عارف إيه قاعدتها
أكيد الأستاذ بيشرح حروف الجر وشرح لحد دلوقتي كثير بس يعني مش of عشان هي سهلة ممكن مثلا
in - on - at وشوية تانيين في المستوى الثاني
بس عمة هقلك أمثلة عليها وهتفهمها لوحدك إن شاء الله:
The color of the sky is blue.------------------------------ لون السماء أزرق.
She is a friend of mine.--------------------------------- إنها صديقتي.
He took a sip of water.------------------------------- لقد أخذ رشفة من المياه.
"The title of the book is “Harry Potter”.-------------- عنوان الكتاب “هاري بوتر”.
A piece of chocolate.--------------------------------------- قطعة من الشوكولاة.
قاعدة استخدام of:
تُستخدم of بشكل رئيس للإشارة إلى الملكية أو العلاقة بين الأشياء. على سبيل المثال:
- ملكية: The book of John (كتاب جون).
- جزء من كل: A slice of pizza (شريحة من البيتزا).
- وصف: The city of Cairo (مدينة القاهرة).